Na co má vaše dítě nadání? Jak vybrat střední školu správně? Na rozhodnutí máte posledních pár dní, zvažte ještě své i jeho možnosti.
Jistě jste svému dítěti naplánovali světlou budoucnost a vybrali školu podle svých představ. Berete však jeho představy a schopnosti v úvahu? Není jednoduché být ke svému dítěti objektivní a zapomenout na vlastní kariérní sny. Kde najít pomoc?
S výběrem vhodného povolání a konkrétní střední školy vám určitě pomůže výchovný poradce a třídní učitel na základní škole. Výchovný poradce je klíčový poradce, který by měl mít všechny potřebné informace o následujícím studiu a pozdějším uplatnění po ukončení středoškolského vzdělávání. Tento člověk se může chovat jako náš výchovný poradce a poradit vám na základě jeho subjektivního pozorování žáka.
Na hodině má více než dvacet žáků a učí je během jedné vyučovací hodiny i to jen současný školní rok. Na základě skvělého subjektivního odhadu dokáže určit potenciál dítěte. Lepší alternativou je objektivní testování žáka a reálná pomoc dítěti studovat podle jeho zájmů a schopností, ne podle potřeby naplnění stavu neperspektivních škol. Vyšší odbornou poradenskou pomoc v školském systému může poskytnout pedagogicko psychologická poradna a její kariérní poradce.
Jako rodič můžete klidně otestovat děti i doma. V roce 1960 americký psycholog John Holland začal využívat skvělou metodu RIASEC na predikci vhodného zaměstnání. V dalších desetiletích se tato metoda rozvíjela. Tato psychologická metoda používá testy osobnosti o vhodném zaměstnání. Zvláště vhodné při rozhodování o výběru vhodného zaměstnání. Rodiče mají při koncen studia žáků na základních školách nejasnou představu o vhodném zaměstnání a tento nástroj jim může pomoci.
Metoda RIASEC poukazuje na to, že každý dospělý i adolescent jedinečný.
Podle RIASEC můžeme předpoklady rozdělit do šesti skupin a to:
R | Praktický typ, kam patří 40% lidí
I | Výzkumný typ, kam patří 25% lidí
A | Umělecký typ, kam patří 3% lidí
S | Společenský typ, kam patří 5% lidí
E | Podnikatelský typ, kam patří 15% lidí
C | Kancelářský typ, kam patří 12% lidí
Realistický typ (R)
Patří sem lidé fyzicky zdatní, s mechanickými dovednostmi. Před prací na počítači upřednostňuje manuální práci a práci se stroji. Vidí sám sebe jako praktika a zručného realistu. Miluje řád a rád pravidelně uklízí. Je to zkrátka akční typ, milující pohyb a akci. Mezi důležité kompetence patří manuální zručnost. Ve volném čase se věnuje vaření, rád pracuje v zahradě, vytváří účesy sobě i známým. Dívky upravují nehty sobě i kamarádkám, nebo tvoří účesy.
Investigativní typ (I)
Tento typ lidí zahrnuje intelektuálních lidí, kteří jsou přirozeně zvědaví a zkoumají. Vše zjištěné analyzují a vyhodnocují. Vidí sám sebe jako precizního, vědecky zaměřeného intelektuála. Tento hloubkový typ rád vše analyzuje, využívá matematiku i při běžných problémech. Má rád předměty jako matematika, fyzika, chemie. Problémy analyzuje do detailů a hledá vlastní závěry, které se snaží obhájit na základě poznatků. Technický problém není problém, ale výzva. Ve volném čase čte vědecké knihy a odborné časopisy. Zajímá se o chemickou strukturu kapalin. Navštěvuje muzea vědy a techniky z vlastní potřeby. Počítač používají pro analýzu dat. Dokáže vysvětlit jednoduché chemické vzorce. Ovládá složitější funkce na kalkulačce. Baví ho práce s mikroskopem, ovládá matematické a chemické tabulky. V chemických a fyzických pokusech se „našel“.
Umělecký typ (A)
Patří sem lidé s uměleckým nadáním, pracují samostatně. Ve volném čase tvoří. Odmítají stereotypy a hledají nová řešení. Vidí sám sebe jako expresivního, originálního a nezávislého jedince. Tento typ člověka rád dramatizuje. Ovládá hru na hudební nástroj, je součástí orchestru ve škole nebo hudební skupině. Rád píše články a tvoří umělecký text. Navrhuje nábytek, oblečení pro panenky. Zhotovuje fotky, kreslí, maľuje- baví ho to a je v tom více než dobrý. Dokáže tvořit povídky, propagační leták. Při malování zachytí podstatu.
Sociální typ (S)
Tito lidé mají skvělé komunikační schopnosti. Starají se o ostatních. Jiní jim důvěřují. Sám sebe vidí jako pomáhajícího a vzbuzujícího důvěru. Ve volném čase studují kriminalistiku a přešlapy mládeže. Studuje díla z psychologie. Čte sociologické články, čte si životopisy známých vědců a učitelích. Pomáhá ve škole při doučování spolužáků. Vysvětluje kamarádem látku. Ve volném čase pomáhá seniorům nebo jiným charitativním organizacím. Dokáže poradit druhým při rozhodování. Vyznačují se schopností vysvětlovat jevy jiným srozumitelným způsobem. Umí naslouchat jiným.