Francouzská automobilka Renault, která je v rámci západních výrobců aut nejvíce vystavena problémům na ruském trhu, zaznamenala v 1. čtvrtletí pokles tržeb v důsledku války na Ukrajině i nedostatku polovodičů. To částečně vykompenzovaly vyšší ceny vozidel a rostoucí prodej elektromobilů.
Automobilová skupina, která vyrábí také vozidla značek Dacia a Lada, v pátek uvedla, že její tržby v 1. kvartálu 2022 meziročně klesly o 2,7 % na 9,75 miliardy eur.
Bez započtení aktivit ruské automobilky AvtoVAZ a dceřiné společnosti Renault Russia vykázala skupina tržby 8,9 miliardy eur, což představuje pokles o 1,1 %.
Prodej francouzské automobilky se v prvních třech měsících 2022 snížil o více než 17 % na 552.000 vozů, což byl nejnižší čtvrtletní prodej od období vrcholící globální finanční krize v roce 2009. Přispěly k tomu problémy s dodávkami polovodičů, se kterými zápasí automobilky po celém světě.
Společnost uvedla, že prodej plně elektrických a hybridních vozidel ve sledovaném období vzrostl o 13 % a podílel se 36 % na celkovém prodeji.
Renault odhaduje, že globální polovodičová krize sníží jeho plánovanou výrobu automobilů v roce 2022 o 300.000 aut a většinu z tohoto výpadku zaznamená v první polovině roku. Kniha objednávek přitom na konci března dosáhla 15letého maxima.
Renault prosazuje plány na rozdělení výroby svých elektrických vozidel a aut se spalovacími motory, ve snaze dohnat konkurenty, jako jsou Tesla a Volkswagen. A zároveň reviduje své podnikání v Rusku v souvislosti s rozsáhlými sankcemi Západu proti Moskvě za invazi na Ukrajinu.
Renault potvrdil svoji finanční prognózu z března a předpokládá provozní marži za celý rok 2022 ve výši přibližně 3 %. Uvedl také, že podrobnější informace o svých cílech a strategii poskytne později v průběhu roku.
„V tržním prostředí vážně narušeným konfliktem na Ukrajině, polovodičovou krizí a inflací skupina Renault pokračuje v zotavování a zrychluje zavádění své strategie,“ uvedl v prohlášení Thierry Piéton, finanční šéf Renaultu.
Minulý měsíc Renault oznámil, že zastavuje provoz ve svém závodě v Moskvě a vyhodnotí možnosti týkající se většinového podílu v AvtoVAZ, největší ruské automobilce.
TASR o tom informuje na základě zprávy Reuters.